Цю сім’ю у Кропивницький привіз Миколаївський російський академічний художній театр. Спектакль "Тев* є-молочник" гастролери ще у себе не показували і вирішили обкатати прем’єру в Кропивницькому в рамках 48-го театрального фесту "Вересневі самоцвіти". Це сценічна адаптація Григорія Горіна однойменної повісті Шолом - Алейхема. Твори цього літературного класика, уродженця України приречені на успіх, бо там у збалансованих пропорціях поєднуються неповторний колорит єврейського побуту, тонкий гумор і глибоке проникнення в душевні переживання героїв. "Тев*є-молочник" миколаївців - трагікомедія, де майже всіх героїв безмежно жаль, навіть якщо вони та проекції на реальне життя є "поганими". Паралельним планом з родинними колізіями йде соціальна тема. Наприклад, єврейські погроми і витіснення євреїв за смугу осілості. Цей момент відійшов у минуле. А п’яні урядники, верткі шахраї, одержимі реформатори та пригнічені бідністю "роботяги"- то, певно, персонажі вічні. Спектакль миколаївців мав успіх у Кропивницькому не в останню чергу тому, що було що грати (сильне першоджерело) і що режисер Сергій Чверквалюк уникав "актуалізації" первісної версії. Однак були технічні проколи. Перший - навіть у передніх рядах артистів часом не було чути! Індивідуальних мікрофонів у них не було. І якщо вже так, то режисерові слід було хоча б перемістити ближче до публіки нескладні декорації, до яких були прив’язані актори.Друга проблема. Невідомо, хто кого грав! Це претензія до багатьох гастролерів. Програмки відсутні. А якщо вони в інших театрів і бувають, то там теж не відмічено, хто на сцені сьогодні (на кожну виставу передбачено два склади). Перед кожним спектаклем на "Вересневих самоцвітах" на сцену виходять двоє акторів Кіровоградського театру імені Кропивницького і коротко знайомлять публіку з історією театру, актори якого зараз гратимуть. Що заважає кожному театру перед спектаклем випустити на сцену когось зі своїх, аби прочитав прізвища сьогоднішніх виконавців? Рецензенти записали б інформацію на диктофон, та й іншим глядачам це буває цікаво. Бо на сайтах театру теж не вказано, хто гратиме в гастрольній виставі. А якщо думаєш, що когось і з акторів з вистави в Кропивницькому впізнає по фото нейромережа (її багато хто вже оголосив розумнішою за людину), то одержуєш знущальну відповідь stage, theatre, gentleman! Вдалося встановити тільки найкращого, на мою думку, актора в цьому спектаклі. Роль багатого невдахи-жениха блискуче зіграв народний артист України Віктор Пасічник. Його ребе Лейзер - це справжній старосвітський єврей з відповідними жестами, мімікою та фігурами мови. Недарма пану Пасічнику дали роль у відомому серіалі "Ліквідація". Там теж відтворений той єврейський соціум, якого вже нема, існує він хіба що в анекдотах. І в таких загалом вдалих виставах, як миколаївський "Тев*є - молочник".
Зоя Красінська