76 розробників комп’ютерних ігор з усієї країни упродовж трьох напружених діб, рівний ритм яких підтримувався хіба що ковтками гарячої кави, змагалися за титул переможця першого всеукраїнського фестивалю Global Game Jam. Одночасно з ними по всьому світу акцію джему підтримало близько 33 тисяч чоловік, що представляють цю субкультуру, – художники, композитори, сценаристи, програмісти й тестери.Вигадливим хлопцям – летюча локація», – напевно, подумав хтось згори, запропонувавши геймбілдерам одну з просторих конференц-зал КНЛАУ, або ж льотки, якщо по-кіровоградськи. Оскільки темою цьогорічного Global Game Jam обрано «Ритуал», передусім розумаки заглибилися в нетрі шаманських оповідок. Приміром, команда розробників «Clap-clap» (Дмитро Большаков та Дмитро Цимбал, м. Кіровоград) згадала, що найдавнішим ритуальним дійством в історії людської цивілізації було звичайне плескання в долоні. Хлопці пропонують подорож світом-платформером у вигляді планети з чітко виписаним рельєфом гірських хребтів, ярів і лісистих смуг. Швидкість пересування та зміну його курсу можна задавати плесканням. У цьому, власне, й полягала інноваційна складова гри, що на перший погляд виглядає як звичайна дитяча забавка, «залита» на планшет. «Ritual of Ra» (розробники – Ганна Петрашова, Микола Мозговий та Баграт Саатсазов, м. Харків) – екшн-платформер, зосереджений на освоєнні єдиної локації – корабля єгипетського бога сонця Ра, якому упродовж світового дня необхідно обійти всю небесну високість від заходу до сходу. Саме у такий спосіб, як вірили єгиптяни, відбувається зміна діб на Землі. Подорож горизонтом виснажлива й небезпечна, світові людей щоразу загрожує пекло десятиліть, прожитих у моторошній пітьмі і голоді, адже Ра, кермуючи своїм вітрильником, мусить боронитися ще й від ворогів – песиголових анубісів, які надійшли зі світу мертвих. «Gift of Fire» (Павло Івасюк, Антон Гуц, Юрій Куба, м. Одеса) презентує жанр головоломки. Гравцеві необхідно запалити всі жаровні у коридорах лабіринту, в закутках якого вмонтовано заґратовані брами – переходи на інший рівень. Пошук брам ускладнюється траблами у вигляді густого туману або якоїсь із жаровень, яка світить, що запалюється не тим світлом, чи просто не хоче запалюватися. А тут ще через калюжі доводиться перебиратись, каміння налавалено, ну, і таке… За підсумками півторагодинного етапу презентації переможцем першого джему в українському секторі Global Game Jam журі обрало «Вій» за мотивами однойменної повісті Миколи Гоголя (Вадим Симонов, Світлана Симонова, Максим Набока, Інеса Гончар, Богдан Гончар, Оксана Анастасьєва, Філіп Негрієнко, Катерина Тіпа, Максим Єрмолаєв). На відміну від матеріалу літературного бекграунду, персонаж Панночки у труну вклали капітально, фактично цей образ зредуковано до рівня однієї з деталей ігрової мапи. Втім, це не означає, що Хома Брут отримає свою винагороду задарма: семінаристові доводиться відбивати атаки повзучих злиднів, чортів, тлустих водяників та власне Вія – монстра, погляд якого нейтралізує дію народних засобів приборкання всілякої шкідливої ектоплазми, тобто, крейди для креслення кола і свяченої води.Якщо урочиста частина фесту в подробицях і загалом нагадувала парадний вихід курії Політбюро на кремлівські мури (свято відкривали окриленим віршем-речівкою «Всі ми в комп’ютер граємо», далі полізли розлогі роздуми про роль комп’ютерних ігор у профілактиці молодіжної злочинності (!)), щодо церемонії нагородження, на щастя, зуміли влучити у потрібний контекст. Роботу розробниці платформ ера «Keyman» Наталію Кухаренко відзначили особливо цінним дарунком – графічним планшетом «Intuos». Справа в тому, що у своєму проекті дівчина використувала лише графічну мальовку. Відтак, скріни із гри вражають якоюсь ажурною, не-мальчуковою естетичністю, хоча грати в таке зовсім не просто. Тоді як кожен з учасників команди «NewBridge» отримав зовнішній жорсткий диск (500 Гб), геймерську мишку та прикольну пивну відкривашку від заводу «Радій». Валентина Головань